DŽIAZO
ISTORIJA LIETUVIŠKAI.
Kartosim
pasenusius autoritetus?
čiuožk atgal į
Stygas / čiuožk atgal į Išmintį
Pagaliau
sulauksime lietuviškos džiazo istorijos knygos. Šalyje, kuri
pretenduoja vos ne į džiazo tėvynės (bent jau europoietiškos
sub-tėvynės) vardą, tai galėjo įvykti gerokai anksčiau. Na, bet kaip
jau yra, taip yra. Geriau vėliau, nei niekada. Ypač, jei, kaip žadama,
ji bus vadovėliu muzikos mokykloms ir konservatorijoms. Bet tuomet dar
svarbiau, kokia tai bus knyga, ką joje ras būsimas skaitytojas. Bent
man, iškilo du kausimai. Pirmiausia, versti ar rašyti naują knygą? Ir
antra, jei rašyti naują knygą, tai ar gali joje būti kažkas,
pateisinančio sprendimą išdėstyti seniai žinomus faktus naujai?
Dauguma
pažįstamų, išgirdę apie šį džiugų įvykį, reaguodavo klausimu
"O ką, argi negalima išversti kokią gerą pripažintą
vakarietišką džiazo istoriją?". Čia yra bent keli argumentai.
Pirma, visos garsios džiazo istorijos parašytos jau gana seniai - prieš
20-30 metų. Nors kažkokių ryškių, revoliucinių pakitimų per tą
laiką džiaze neįvyko, muzikos prigrota ganėtinai nemažai. Džiazo
panteonas nepasipildė Miles Davis'o ar John Coltrane'o rango
žvaigždėmis, bet gerų, originalių muzikantų per šiuos kelis
dešimtmečius tikrai buvo. Beje, svarbi ne vien naujų faktų ar
asmenybių gausa. Per 30 metų turėjo pasikeisti ir požiūris į džiazo
istoriją.
Kita
priežastis - tai galimybė pasaulio džiazo istoriją papildyti skyriumi
apie lietuvišką sceną, juolab egzistuoja gana populiari (ir neblogai
argumentuota) teorija apie Vilniaus džiazo fenomeną. Gal tokį skyrių
galima bandyti "prikabinti" ir prie kokios verstinės džiazo
biblijos, pavyzdžiui kanonizuotų Collier'o arba Berendt'o veikalų?
Atrodytų keistokai. Nekalbant apie tai, kad reikėtų autorių leidimo, o
čia šansai išvis nuliniai. Beje, pabandęs atsekti, kokie gi yra
Lietuvos džiazo istoriografijos pasiekimai, pamačiau, kad situacija
šioje srityje yra labai keista. Džiazo fanai gerai žino kelis neblogus
straipsnius apie Lietuvos džiazą. Tai, visų pirma, labai įžvalgios
Olego Molokojedovo "stebėtojo
pastabos", publikuotos žurnaluose "Vilnius" Vol.3,
No.5, 1996 ir "Jazz Quadrat" No.2 (4), 1998 bei jo essė
"Dvi kultūros", skirtas "Vilniaus mokyklos" fenomeno
analizei. Lietuvos džiazo entuziastas Bernd'as Jahnke straipsnyje "Jazz
in Lithuania" labiau akcentuoja nūdienos aktualijas. Jūratės
Kučinskaitės straipsniuose taip pat rasime istorinių ekskursų, bet ją
labiau domina ryškiausių Lietuvos džiazo kūrėjų - GTČ (V.Ganelino,
V.Tarasovo ir V.Čekasino), P.Vyšniausko, V.Labučio
kūrybos analizė. Yra dar Aušros Listavičiūtės "Lietuvos
džiazo muzikantų katalogas 1961-1996" su begale faktų - detaliom
diskografijom, koncertų sąrašais ir t.t. Bet tai - ne istorijos knyga,
o savotiška duomenų bazė, kurios vertę labai mažina daugybė klaidų,
įsivėlusių pirmą kartą renkant tokį didžiulį informacijos kiekį.
Tokio projekto vieta - internete, kur galima be triukšmo ištaisyti
klaidas ir operatyviai papildyti ją naujais faktais. Bet kokiai duomenų
bazei svarbiausia yra aktualumas, o tokio operatyvumo, kaip internete,
neįmanoma pasiekti niekur kitur. Be šio katalogo, praktiškai visi čia
minimi straipsniai, išskyrus O.Molokojedovo "Džiazo Lietuvoje"
santrauką "Lietuvos ryte" ir kai kuriuos J.Kučinskaitės
straipsnius yra parašyti ne lietuviškai. Taigi, džiazo istorijos knygos
atsiradimas būtų tikrai gera proga pateikti melomanams kad ir ne super
išsamų, bet sistemišką ir nuoseklų Lietuvos džiazo vystymosi
aprašymą.
Jei
originalios lietuviškos džiazo istorijos knygos reikalingumas jau
nekelia abejonių, tai klausimas, kokia ji turėtų būti, yra labai
aktualus. Visgi, pirma džiazo istorija... Ir, ko gero, turinti
perspektyvą labai ilgai išlikti vienintele tokia knyga lietuviškai.
Aišku, kad geriausia būtų turėti dvi knygas - vieną skirti pasaulio
džiazo istorijai, o kitą - tik Lietuvos džiazui. Na, bet laikai, kaip
žinia, sunkūs ir reikia džiaugtis jau tuo, kad bus bent viena knyga.
Sudarytojai nusprendė suskirstyti ją į tuziną skyrių (vieni jų
apibrėžti pagal laiką, kiti - pagal žanrus, plius, kaip jau minėjau,
bus skyriai apie džiazą Lietuvoj ir apie specifinius džiazo muzikos
elementus). Skyrių rašymas patikėtas žmonėms, kurie turėtų
geriausiai išmanyti apie tai, ką juose reikia rašyti. Bendra redakcijos
nuostata - neišradinėti dviračio. Kam iš naujo kurti tai, kas jau yra
gerai padaryta. Mokymo priemonė - ne vieta naujoms teorijoms ir
diskusijoms. Bet kokia tuomet naujos knygos rašymo prasmė? Jei jos
skyriai bus autorizuotais, bet nesankcionuotais atitinkamų klasikinių
knygų dalių konspektais? Tas Lietuviškas apendiksas? Abejoju. Naujos
knygos išleidimas pateisinamas tik tuomet, kai joje yra kažkas, ko dar
nebuvo senesniuose analoguose. Ir vien tik papildymas naujais faktais
nėra pakankamai svarus argumentas, net jei, kaip kad šiuo atveju, tai
turi būti mokymo priemonė. Paprastai, vadovėlių autorių nuostata yra
"griežta" - besimokantys yra absoliutūs debilai, jiems reikia
viską pateikti supaprastintai, pageidautina dviskiemeniais ar
triskiemeniais žodžiais. Čia jokiu būdu neturi būti nieko naujo ar
originalaus, nieko, kas dar netapo kartų pripažinta ir patvirtinta
tiesa. Tai yra, vadovėlis privalo mažiausiai per metrą trenkti
pelėsiais. Bet džiazas dar ne toks senas, kaip barokinė muzika ar
"Kalevala". Dar daugelis džiazo reiškinių nėra dorai
suprasti ir paaiškinti. Taigi, ar mes nesugebam pateikti jokios naujos
teorijos, ar vengiam reikšti skirtingą nuo autoritetų nuomonę,
bijodami pasirodyti nepakankami kompetentingais ar, neduok dieve,
apsijuokti. Tokiu atveju, aišku, saugiausia yra prisidengti vadovėlio
pilkumu ir pakartoti (išversti) "klasiką".
Nesigilindamas
į detales, norėčiau čia pat trumpai panagrinėti, ar labai sudėtinga
yra šiais laikais rasti naują džiazo istorijos matymo kampą ir ar
įmanoma šiandien pateikti naują, geriau atitinkančią faktus, jo
vystymosi teoriją (na, jei ne išsamią visapusišką teoriją, tai bent
kažkokias naujas idėjas).
Akivaizdu,
kad geriausi šio garbaus žanro laikai liko praeityje. Bet iš didesnio
atstumo geriau matyti kas buvo svarbu, o kas - nelabai, daugiau šansų
objektyviai įvertinti atskirų fenomenų ir asmenybių vaidmenį.
Išgyvenęs nerūpestingą vaikystę New Orlean'e, svaigią jaunystę
svingo šokių aikštelėse, be-bop'inius brandos amžiaus ieškojimus ir
auto destrukciją 60-jų verpete, džiazas pasibaigė. Tai, kad aktyvaus
džiazo vystymosi laikas jau praeityje, 70-jų dešimtmečio džiazo
kritikai puikiai nujautė. Bandydami nuvyti nemalonias mintis apie džiazo
galą, jie kaip išmanydami šlovino tuo metu populiarų džiazroką ir
trimitavo apie fantastiškas džiazo sąjungos su roku, egzotišku
folkloru ar dar kažin kuo perspektyvas. Daugumai kritikų jau tada buvo
aišku, kad po free toliau džiazo vystymuisi kelio nėra. Neseniai net
mūsiškis P.Vyšniauskas šokiravo vietinę džiazo visuomenę,
pareikšdamas, kad jam džiazas pasibaigė kartu su John'u Coltrane'u
(suprask, su free).
Tai,
ką galima buvo skelbti 70-jų dešimtmetyje, dabar skamba tikrai prastai.
Bet, panašu, kad užsispyręs kritikų nenoras peržiūrėti džiazo
istorijos aiškinimą tiesiog dangsto vengimą pripažinti nemalonias, bet
šiandien jau nenuginčijamas išvadas. Kitą vertus, išvados bus visai
kitokios, jei naudosime lankstesnę, ne tokią tiesmuką ("kol buvo -
buvo, kai pražuvo - nebėr") metodologiją. Pakanka atkreipti
dėmesį į tai, kad džiazas, kaip ir bet kuris kitas muzikos žanras,
ar, aplamai, meno fenomenas, gali vystytis ne tik imanentiškai, t.y.
naudodamas vidinius resursus, bet ir sintezėje su kitais, išoriniais
objektais. Tokiu būdu visus džiazo stilius galima suskirstyti į dvi
grupes. Sąlyginai galime pavadinti jas evoliuciniais stiliais ir
sintetiniais. Tuomet pasidaro aišku, kad pasibaigė tik savaiminio
džiazo vystymosi etapas. Deja, tai neišvengiamai reiškia ir
įdomiausio, kūrybiškiausio periodo pabaigą, tačiau lieka begalinės
džiazo jungimo su kitais muzikos žanrais galimybės. Nors tokių
"fusion" variantų prigalvota jau labai daug, atsiranda vis
naujų, pačių netikėčiausių muzikinių stilių. O džiazas yra labai
lankstus, jo adaptacinės galimybės yra praktiškai beribės. Tai įrodo
ir tokie, atrodytų, neįmanomi junginiai, kaip techno- arba acid
džiazas. Taigi, ypatingai sielotis nėra reikalo - džiazas gyvens, net
jeigu tai, tam tikra prasme, yra gyvenimas po mirties.
Rekomenduojamos
"klasikinės" džiazo istorijos knygos:
Berendt,
Joachim. The
Jazz Book, rev. ed. (Chicago Review, 1982)
Carr, Ian and others. Jazz: The
Essential Companion (Prentice, 1988)
Collier, J.L. The Making of
Jazz (Dell, 1979)
Feather, Leonard. The
Encyclopedia of Jazz (Da Capo, 1984)
čiuožk atgal į
Stygas / čiuožk atgal į Išmintį
|