Ne visa Antis
Pastabos apie vieną mūsų kultūros reiškinį
Šarūnas Nakas, "Muzikos barai", 2004 2-3 (313-314)
Nealegorija
2004 m. vasario 16 d. Vilniaus savivaldybės naujojo pastato garaže
aš pabandžiau įkalti vinį tiesiai į seno Fordo užpakalinio lango
stiklą. Šalia automobilio gulėjo paslaugiai padėtas naujas
plaktukas, o plastmasiniame dubenėlyje mirko didelės vinys.
Susilaikyti buvo neįmanoma, juolab kad automobilio kūnas jau buvo
žiauriai susmaigstytas mano pirmtakų, kažkodėl nepanorusių išmušti
skylių ne tik plonoje kėbulo skardoje, bet ir daugiasluoksniame bei
smūgiams atspariame stikle. Kažkas turėjo būti pirmas, ir aš
pasiryžau.
Pasirodė, kad tai nėra lengvas darbas: jau prieš kelerius metus tuo
įsitikinau, basliu mėgindamas išmušti savo automobilio langą,
netyčia užtrenkęs duris ir nepasiėmęs raktelio. Tuomet supratau, kad
tik kietas ir negailestingas smūgis metaliniu daiktu akimirksniu
įveikia grūdintą stiklą. Tačiau ir dabar, smeigdamas vinį, niekaip
negalėjau prakirsti pasmerktojo Fordo lango vinis nuslysdavo ir
vis nelindo gilyn. Tuomet aš ją suvariau į patį lango kraštą prie
guminio apvado. Pasigirdo netikėtas garsas, tarsi vakuuminė bomba,
mane perliejo keista ir maloni smūgio banga, o stiklas sueižėjo į
nepaprastai smulkius gabalėlius, sudarančius tviskantį voratinklinį
ornamentą. Tuomet aprimau ir padėjau plaktuką.
Genezė
1984 m. lapkritį, pačioje PPP (piatiletka pyšnych pochoron
prašmatniųjų laidotuvių penkmečio) kulminacijoje, nelabai toli nuo
geografinio Lietuvos centro esančiame Kauno senamiestyje, pagal
visus paveldo apsaugos reikalavimus restauruotuose Architektų
namuose, susirinko pulkelis roko entuziastų ir įkūrė grupę
nihilistiniu pavadinimu Antis. Kad jaunuoliai buvo abejingi
socialistinėms vertybėms, išdavė ne tik jų pasirinkta vadinamoji
postpankiška muzikos orientacija, bet ir šiukščiai ironiški grupės
lyderio Algirdo Kaušpėdo tekstai, išjuokę ir niekinę visuomenės
daugumai, atrodytų, visiškai priimtiną gyvenimo būdą.
Suprantama, tokia kryptis tais laikais buvo taip beviltiškai
neperspektyvi, kad Anties nariai dar gana ilgai muzikavimą vertino
tik kaip juos dominusią pasilinksminimo formą, nepretendavusią į
jokių muzikinių, oficialiųjų etinių ir politinių standartų paisymą.
Žemo lygio pramoga, neabejotinai pagalvodavo ne vienas už miesto
kultūros sektorių atsakingas pareigūnas, tikriausiai dar nepamiršęs
karčios 1972 m. patirties, kai mieste buvo taip neleistinai
apleistas darbas su jaunimu ir hipiškos idėjos susijungė su atviru
pasipriešinimu sovietiniam režimui. Ir kas žino, gal kaip tik dėl
tokio neapsižiūrėjimo Antis netrukus tapo ryškiausia lietuvių roko
vėliavneše, drauge su pabudusia tauta drąsiai smeigusia mirtiną dūrį
okupantui, nors to kažkodėl neišpranašavo nė vienas įžvalgomis
garsėjantis Kauno ekstrasensas ar neklystanti būrėja kortomis:
galimas daiktas, kad jų nuojautas taip pat sutrikdė Lietuvą anuomet
gaubusios slõgios merdinčios imperijos sutemos.
Istorija
Lietuviškasis rokas tradiciškai indiferentiškų pažiūrų reiškinys,
kuriame beveik viskas buvo eksportuojama iš anglakalbių kraštų
muzikos: kartu su džinsais siuntiniuose iš Amerikos atkeliaudavo ir
plokštelių. Sunku būtų rasti ryškesnių maišto ar socialinės kritikos
motyvų, aštresnės raiškos, drebinančios visuomenės pagrindus, už
tokius dalykus buvo galima skaudžiai nukentėti. Daug madingesnis
buvo abstraktokas garsų siausmas bliuzo intonacijomis, gitarų
ūkavimas, kietokas būgnų kalenimas: šokiams to visai pakako. Bet ko
čia daug norėti jau vien šaižiais elektriniais tembrais (ir
decibelais, suprantama, dėl jų buvo ypač lengva prikibti) rokas
buvo nepageidaujamas dalykas darnioje tarybinės muzikos žanrų
šeimoje: vakarietiškas įniršis ir nežabotas atsipalaidavimas (dažnai
su kvaišalų pagalba!) mūsų žmonėms buvo tiesiog svetimas ir
nepatrauklus: jeigu taip teigia kone visi to laikotarpio tekstai,
tai kodėl dabar turėtume tuo netikėti?
Tiesa, narsesnius nesusipratėlius ir atplaišas, kuriems rokas
kažkodėl buvo ne tik muzika, bet ir savitas gyvenimo būdas, tekdavo
nuolat auklėti dekanams ir rektoriams, partorgams ir ideologiniams
darbuotojams. Kitose sovietų respublikose pavyko sukurti tarybinį
(turbūt reikėtų sakyti socialistinį, o gal komunistinį?) roką
taip sakant, tinkamą būtinajam propagandiniam darbui: apybukiai
dainininkai nirvanizuotais veidais ir paaugliškais balsais
džiaugdavosi gyvenimu galingiausioje pasaulio šalyje, girdavosi
neturį savo adreso ir alpdavo nuo didingo kosmodromų griausmo.
Tačiau padėtis Lietuvoje klostėsi kiek kitaip ir, reikia tiesiai
pasakyti, atsakingiems draugams iki pat perestroikos metų nebuvo
lengva tramdyti tai vienur, tai kitur prasiveržiančių spontaniškų
nevaržomos raiškos pliūpsnių.
Žinoma, turime gana spalvingą Lietuvos roko istoriją, kurioje galima
rasti daug gražių ir cenzūros neįveiktų ar nepastebėtų dalykų,
nuoširdžios lyrikos, mielo stilingumo ir šiaip visai įdomaus to
laikotarpio kvapo. Tačiau septintojo ir aštuntojo dešimtmečio
lietuvių rokas buvo labai dekoratyvus ir, ko gero, netgi artimesnis
tuo metu dar kone visuotinei romansų dainavimo tradicijai, kurią
roko muzikantai plėtojo jiems patinkančiais būdais, nei
madingiausioms Vakarų roko kryptims. Kitaip sakant, lietuviui vis
dar buvo svarbiausia išsidainuoti, išsisakyti ir gal net truputį
griausmingiau išsikrauti, o noro kokioms nors didesnėms gyvenimo
permainoms nereikšta. Tam gal geriau tiko kitos, kiek abstraktesnės
arba tradiciškai socialiai angažuotos meno formos literatūra,
teatras, dailė, kinas, tuo metu jau išpuoselėjusios gana
virtuozišką, netgi kiek ezoterišką Ezopo kalbą. Pramoginė muzika
tenkinosi paprastesniais uždaviniais: linksminti, džiuginti,
atpalaiduoti. Progai pasitaikius ir pajuokauti.
Koncertas
Vilniaus sporto rūmai, tas baisusis miesto tvartas, nepasikeitęs
(tik dar labiau apskretęs) nuo brežnevinių ir kooperatyvų klestėjimo
laikų, priglaudė paskutinį iš trijų trumpam prisikėlusios Anties
koncertų. Dabar net sunku patikėti, kad 1988 m., apimta Sąjūdžio
suvažiavimo euforijos, Jurga Ivanauskaitė siūlė šį statinį pavadinti
Ateities rūmais. Dabar jis gryniausia ir liūdniausia praeitis,
nerangiai kėpsanti centre ir agresyvia kepure it šleiva patranka
nusitaikiusi į garbingą Gedimino pilį. Tačiau parodijų ir juodojo
humoro apologetei Ančiai tai nėra jokia kliūtis: autentiškas
sovietinės aplinkos kvapelis (kokie nuostabūs mobilieji taškai
fojė, kur galima gauti alaus!) tik stiprina reginio įspūdį.
Prisirenka pilna salė žiūrovų. Veikia ir vyriausybinis bufetas!
Jau devintojo dešimtmečio pabaigoje laikytas vienu sugestyviausių
scenos artistų Lietuvoje (sakoma, kad patraukęs ir rusų
kinematografininkų dėmesį), Algirdas Kaušpėdas dabar atrodo dar
tvirčiau ir užtikrinčiau. Kai koncerto pabaigoje netoliese sėdintis
jo tėvas kiek apstulbęs sako: Betgi jie tik saviveiklininkai!, aš
skėsteliu rankomis tikrai, juk ne muzikinėje įstaigoje
antspauduotas popierius išgarsino talentingąjį Anties įkūrėją.
Turbūt niekas kitas Lietuvos pramogų pasaulyje nėra turėjęs
stipresnės ir įtaigesnės charizmos nei Kaušpėdas. Tai, kad Antis
be Kaušpėdo nebūtų Antis, dar nieko nepasako: be Kaušpėdo Anties
perestroikos ir Sąjūdžio laikų Lietuvos kultūroje, ko gero, būtų
likusi neužpildyta tuštuma. Akademiniai menai tuo metu buvo pritilę
ir susigūžę, manieringai lankstėsi išeivijos kūrėjams (dabar
vieningai atsuko jiems nugaras), o naująja kalba, jungiančia
besitraukiančią praeitį ir maksimaliai įkaitintą dabartį, atvirai ir
net ciniškai (bet neperlenkdama) kalbėjo vienintelė Antis. Be jos
dainuojančioji revoliucija būtų praradusi daug žaismės ir ugningumo.
Raudonas Kaušpėdo frakas, stilingi ir įtikinami judesiai,
makabriškas elgesys idiotiškoje tribūnoje įdomu, kas kitas taip
gerai suvaidintų medalio kaulijantį utriruotą politinį transformerį,
migruojantį nuo sovietinio funkcionieriaus iki dabartinio autokrato?
Lankstus vokalas, nė kiek nepasenę tarsi šiandien parašyti dainų
tekstai, kuriuos kartu su solistu dažnai be jokio vargo traukia visa
salė, argi tai ne aukščiausia klasė? Netoliese smagiai šokinėja
saugumo generolas ir miesto meras, aplinkui tūkstančiai paprastų
piliečių, visiems vienodai gera ir linksma, daug kas prisimena
Sąjūdžio mitingų ekstazes
Ko gero, niekam iš lietuvių dar nėra
pavykę surengti tokio vykusio ir įspūdingo šou, bent jau per
pastarąjį dešimtmetį. Nors Anties muzikantai nutraukė veiklą prieš
13 metų, tačiau gerbėjų ir dabar per akis: net itin reiklūs ir jokių
kompromisų nepripažįstantys šiandieniniai vidurinių klasių
moksleiviai sutinka, kad Anties muzika veža.
Keistas dalykas: tarsi nesiekusi ilgalaikės šlovės ir komercinio
pasisekimo, išsiskirsčiusi, atrodė, sėkmės zenite, dar ir šiandien
ši grupė yra viena populiariausių, jei ne visų populiariausia,
pakanka tik krustelėti. Tarsi nieko netobulinanti, turinti visai
nedidelę dainų atsargą, nieko naujai neišradinėjanti o vis tiek
paklausi. Štai kur tikroji ir laiko išmėgintoji perestroikinės
produkcijos kokybė!
Antologija
Kalbama, kad tokio puikaus koncerto gal ir visai nebūtų buvę, jei
Zona nebūtų išleidusi keturgubo Anties CD, pavadinto Visa
Antis. Šioji Antis ausims, be abejo, gyvens daug ilgiau, nei
trumpai gyvavusi grupė. Antologijoje surinkti beveik visi
egzistuojantys 19851989 m. Anties įrašai iš anksčiau išleistų LP,
studijinių sesijų ir koncertų. Be abejo, klausymasis namie, nematant
atlikėjų veidų ir nepatiriant šou poveikio, leidžia atidžiau
patyrinėti, kas buvo Antis kaip muzikinis reiškinys.
Anties muzika, dažniausiai komponuota paties Kaušpėdo ir
nepakeičiamojo Petro Ubarto-Sniegiaus, puikiai ir vis geriau
aranžavusio daugumą dainų, tarsi neturi receptūros, kuria galėtų
pasinaudoti kiti: eklektiška dainų sandara tokia daugialypė ir
nesistemiška, kad reikia ieškoti neformalių šio stiliaus
apibūdinimų. Čia knibžda daugybė beveik nemaskuojamų skolinių ir
užuominų iš roko klasikos ir kitos populiariosios muzikos, tačiau
gal kaip tik dėl to Anties dainos virsta savotišku tiltu tarp
lietuvių klausytojų ir madingos užsienio muzikos, tais laikais
pasiekusios Lietuvą dar gana ribotais kiekiais (nebuvo nei MTV
transliacijų, nei užsienio gastrolierių, o ir sovietinės sienos
dar kone geležinės).
Kartais ypač ankstyvuoju laikotarpiu Antis atlikdavo tiesiog
koverius (skolinius iš kitų grupių ir kompozitorių, kai kuriama
nauja svetimos nepakeistos muzikos aranžuotė ir originalūs
lietuviški žodžiai): tokie yra pirmiausia ultrapopuliarieji
Zombiai, tapę kone tos epochos liaudies daina. Tačiau ir
originaliose dainose bei įspūdingose instrumentinėse pjesėse
netrūksta atvirų užuominų į pankų, artroko (pavyzdžiui, Pink Floyd)
ir į Franko Zappos muziką. Žinoma, bene labiausiai Anties stilių
išskiria sodri pučiamųjų sekcija (lig tol nepanaudota lietuvių
roke): sunkiasvoris skambesys, kartais priartėjantis prie
bigbendinio, kartais prie regio muzikos standarto, įvairūs latino
stiliaus rifai, roką ir džiazą siejančios solinės pučiamųjų
improvizacijos kietos rokinės perkusijos fone. Tai suteikia muzikai
tam tikro solidumo ir netgi akademiškumo, žinoma, tiek, kiek tokiame
žanre apskritai įmanoma. Beje, tariamas rimtumas Anties muzikoje
beveik be išimčių naudojamas kaip viena dažniausių komunistinės
propagandinės muzikos klišių parodijavimo formų.
Anties orientacija į perestroikos metu gana populiarų (Lietuvoje
ne taip, bet Rusijoje ypač dažną) socarto stilių komunistuojančio
meno priemonėmis kuriamą socialistinio meno parodiją nėra
atsitiktinis. Tai, galima sakyti, konceptualus grupės uždavinys:
sukurti agresyviai perversišką socrealizmo ir komunistinės
propagandos karikatūrą. Kadangi tai daryta dar prieš Lietuvoje
prasidedant realiosios politikos epochai (Antis keleriais metais
aplenkė Sąjūdį), galima teigti, kad Anties vyrukai prisidėjo prie
daug bendresnių ir gilesnių mūsų visuomenės pokyčių nei roko ar
muzikos prioritetų kaita.
Žinoma, vien parodijavimo, kad ir itin šmaikštaus, tikrai nebūtų
užtekę norint išsikovoti tokį populiarumą, kokį turėjo Antis
devintojo dešimtmečio pabaigoje. Grupė sukūrė keletą saldokų
estradinių hitų, apdainuojančių įvairius moterų vardus Laimą,
Moniką, Salomėją. Jie buvo labai sėkmingi, ko negalima pasakyti apie
vėlyvojo Anties laikotarpio bendrą popsėjimą ir mėginimus
gvildenti tremties, vienišumo ir net angelų tematiką. Savotiška
idėjų erozija tarsi įvarė grupę į užburtą kartojimosi ir banalėjimo
ratą. Tačiau atsigriebti pavykdavo efektingomis sarkastiškomis
priemonėmis, bravūrišku politikavimu ir skandalingu elgesiu scenoje.
Iš keturių antologijos CD atsiskleidžia įdomus vaizdas:
stilingiausia Antis buvo pirmajame CD (grupėje grojo vien
architektai, 1985 m.), originaliausia trečiajame (įrašyta
Varšuvoje, 1988 m.), populiariausia antrajame (draugo
Tatatavičiaus triumfo laikai, 1987 m.), labiausiai politikuojanti
ketvirtajame (1989 m.). Beje, ketvirtojo CD kompozitorių ratas labai
išsiplečia: dalyvauja daugelis grupės narių, tarp jų ir patyręs
artroko kompozitorius Vaclovas Augustinas, anksčiau sėkmingai kūręs
grupei Saulės laikrodis, tačiau bendras rezultatas prastėja, o
stilius blanksta.
Sudaužiusi ne vieną socialinį stabą ar sustabarėjusią politinę
pažiūrą, Antis galop natūraliai išsisėmė. Beliko kartotis arba
net nusišnekėti. Anksčiausiai tą suprato patys muzikantai, ryžtingai
išsiskirstę tuomet, kai to gal mažiausiai tikėjosi Anties
gerbėjai. Argi taip pasielgtų profesionalai? Liko graži Anties
legenda, kol kas dar nepaliesta laiko rūdžių.
Antologija išleista puikiai ir įrašų kokybės, ir restauravimo, ir
žavaus dizaino požiūriu. Tačiau tai, kad joje nėra vieno
esmingiausių Anties dalykų Kaušpėdo dainų tekstų tiesiog
nesusipratimas: darbas nepadarytas iki galo! Beje, į antologiją
nebuvo įmanoma įtraukti to, kas tuo metu dar net neegzistavo:
absoliučiai pavykusio 2004 m. gruodžio koncerto Sporto rūmuose,
kuriame grupė parodė savo jėgą ir triuškinantį naujų spalvų spektrą
Sniegiui naujai ir itin sėkmingai aranžavus geriausias Anties
dainas. Šis koncertas nufilmuotas ir rengiamasi išleisti DVD, taigi
Zonos antologijoje tikrai ne visa Antis
(Bus daugiau!)
Evoliucija
Kartais svarstoma, ar Antis nėra buvusi tik socialinis, o ne
muzikinis reiškinys. Kažin ar tai atskiriami dalykai, kai kalbama
apie kultinę roko grupę, atvirai politikavusią ir kritikavusią
tuometinės visuomenės gyvenimą. Netgi grupės iširimą galima laikyti
tam tikra socialinį atspalvį turėjusia akcija (tik vargu ar kaip
nors specialiai organizuotą): prisiminkime, kas netrukus po to
atsitiko su dauguma sąjūdinių organizacijų ir draugijų,
nesugebėjusių laiku nutraukti arba radikaliai modernizuoti savo
veiklos po istorinių pokyčių 1990 m.
Šiandien buvę Anties maištininkai respektabilūs veikėjai, pasukę
į solidų verslą arba meną. Jų veikla labai skiriasi nuo tos, kokia
jie vertėsi Anties laikais. Pats Kaušpėdas Kauną miestą,
netolimą nuo geografinio Lietuvos centro, iškeitė į puikų namą
geografiniame Europos centre netoli Vilniaus. Jo ambicijos nemažėja:
Kaušpėdo architektūros firma sėkmingai veržiasi į naujas erdves ir
stato namų kvartalą Norvegijoje. Buvę postpankai palengva tampa kone
japiais (nors toks penkiasdešimtmečių apibūdinimas skamba kaip
nonsensas
), iš kurių jau šaipysis ateinančios maištininkų kartos,
tačiau ar tas kaip nors gali paveikti tai, ką jie nuveikė
devintajame XX a. dešimtmetyje?
Reaktualizacija
Tikrai nebus taip, kad kiekvienas bet kada į Vilniaus savivaldybės
požeminį garažą užėjęs žmogus galės kapoti vinimis ten stovinčius
automobilius ir daryti su jais ką nori. Taip atsitiko tik vieną
kartą specialiõs parodos atidarant savivaldybės pastatą metu.
Vėliau į tą rūsį mažai kas tegalės patekti ir privalės laikytis visų
civilizuotame pasaulyje nustatytų elgesio taisyklių.
Tačiau Antis išnyko ir vėl jau nebe pirmą kartą prisikėlė.
Kaip paaiškėjo, tai tikrai nebuvo antikvarinės senienos
pasimuistymas palikuonių džiaugsmui. Naujasis politinis chaosas
kažką įtartinai primena: niekur nedingo tie portfelių pilotai
sunkoka susilaikyti nuo savaiminių, kad ir banalių apibendrinimų.
Tad kodėl mes turėtume manyti, jog nebeteks plaktukais daužyti
automobilių stiklų klausantis kerinčio ir išlaisvinančio vakuuminio
sprogimo garso? Kaip sakoma, zombiai ateina, o Borisovas (?)
išdunda. Tai tik laiko klausimas.